18. Venēcijas arhitektūras biennāles Latvijas paviljons «T/C Latvija»

Darba autors: Ernests Cerbulis, Ints Menģelis, Toms Kampars, Karola Rubene, Uldis Jaunzems-Pētersons, Austra Bērziņa un Kalvis Kidals.
Darba pasūtītājs: Latvijas Republikas Kultūras ministrija
Darba radīšanas laiks: 20.05.23 – 26.11.23

Darba īss apraksts

Latvijas paviljons 2023. gada Venēcijas arhitektūras biennālē bija lielveikals, kurā arhitektūra saplūda ar iepirkšanās kultūru. Izstāde aicināja veidot brīvu komunikāciju telpā, kas ir līdzīgi uztverama un saprotama visā pasaulē. Ekspozīciju veidoja 506 unikāli produkti, ko autori ar mākslīgā intelekta palīdzību radījuši no idejām, kas aizgūtas no nacionālajiem paviljoniem pēdējās desmit Venēcijas biennāles arhitektūras izstādēs. Paviljona grafiskā identitāte veidota tāda, lai apmeklētājiem radītu tūlītējas asociācijas ar pārtikas preču veikalu. Vēstījums tika nodots atraktīvā veidā — ar spilgtu krāsu, ģeometrisku formu un spēcīga burtveidola izmantošanu.

Idejas oriģinalitāte un jaunrade

Lai attīstītu pārtikas lielveikala grafisko valodu, kurai “TCL” gadījumā bija jābūt spilgtai, drosmīgai un dinamiskai, tika izvēlēts burtveidols, kurš sevī apkopoja visas šīs īpašības, tā paspilgtinot lielveikalu produktu jeb valstu paviljonu atšķirīgo grafisko valodu. “TCL” dizaina sistēma sastāv no dinamiskiem izkārtojumiem, ģeometriskām formām, kuras nereti var redzēt lielveikalos – uzlīmēs, vobleros, cenu zīmēs vai uz īpaši atlasītām akcijas precēm. “TCL” plauktu baneru krāsas un dizains tika veidots iespaidojoties no iepriekšējo 10 biennāļu oficiālajiem komunikācijas plakātiem. Atbilstoši lielveikala un produktu konceptam, tika izveidots arī svītrkods, lai viegli būtu orientēties katra gada arhitektūras izstādes krāsās.

Problēmas nostādne un risinājumu atbilstība darba uzdevumam

Galvenais izaicinājums, veidojot grafisko identitāti, dizaina sistēmu arhitektūras ideju lielveikalam bija to veidot tādu, lai veikala apmeklētājam radītu tūlītējas asociācijas ar pārtikas preču veikalu. Šis vēstījums tika nodots atraktīvā veidā – ar spilgtu krāsu izmantošanu, ģeometrisku formu pievienošanu un spēcīga burtveidola izvēli.

Koprade, ieinteresēto pušu iesaiste un sadarbība darba procesā

Sadarbība projekta izstrādes un realizācijas laikā noritēja divos etapos.
1. Paviljona iesildīšanas pasākumi, iesaistot sabiedrību kultūrtelpā “Smilga” veidoti sadarbībā ar audio galeriju “Tīrkultūra”. Šo tikšanos centrā bija dīdžeji, kas tika atlasīti, lai kuratoriski veidotu setus, kuri papildināja Latvijas paviljona stāstījumu. Ar Latvijas Mākslas akadēmijas Jaunās Arhitektūras skolas (LMAA) platformu “Salons”, organizējām diskusijas par Baltijas valstu dalību Venēcijas arhitektūras biennāles arhitektūras izstādē.
2. Projekta realizācijā uzsvars likts uz ilgtspējīgu resursu izmantošanu, kura nodrošināta sadarbībā ar partneriem. Atkārtoti izmantots veikala aprīkojums (kases iekārta, apgaismojuma prožektori, grozi uz transportēšanas rati) sadarbībā ar Rimi Latvia. Kartona detaļu prototipēšana, apdruka, montāža sadarbībā ar Magnum NT.

Funkcionalitāte un tehnoloģiskais risinājums

Tā kā Latvijas paviljons ir apkopojis idejas, kuras ir aizgūtas no nacionālajiem paviljoniem pēdējās desmit arhitektūras izstādēs, tad kopējais produktu jeb ideju skaits kas bija jāievieto veikala plauktos sasniedza apjomīgu skaitli – 506. Lai īsā laikā izveidotu tik lielu skaitu pārtikas produktu, kuri tika sadalīti pa 10 dažādām kategorijām, dizaina komandai talkā nācā palīgs “Midjourney” kurš 2023. gada sākumā sāka gūt atpazīstamību. Ar tā palīdzību tika izveidota daļa no produktiem. Šis rīks palīdzēja veidot krasi atšķirīgus produktu dizaina stilistiskos virzienus, kā arī tas radīja produktus kurus ikdienā veikalu plauktos nenākas sastapt – vai tā būtu milzīga paprika Šveices siera formā vai spilgti zilas krāsas realitātē neeksistējošs auglis.

Estētika un citas pieredzes kvalitātes dimensijas

Liela nozīme “TCL” bija 506 produktiem jeb iepriekšējo biennāļu nacionālo paviljonu idejām, kuras tika izliktas “TCL” veikala plauktos. Šo produktu dizains tika veidots, lai radītu tūlītējas asociācijas ar konkrētu produktu kategoriju – piena produktiem, augļiem, čipsiem, konserviem utt. Produktiem bija nepieciešams radīt arī pārsteiguma efektu izstādes apmeklētājā, tāpēc ar “Midjourney” palīdzību tika radīti augļi un dārzeņi, kuri dzīvē neeksistē – spilgtās krāsās, jocīgās formās un izmēros.
“TCL” logotips ir izveidots, lai radītu asociācijas ar tipiskiem pārtikas mazumtirdzniecības logotipiem, vienlaikus atspoguļojot balsošanas procesu, kurš notiek “TCL” veikala telpās (bumbiņu mešana caurumā virs banera, kas izstādes apmeklētājam interaktīvā veidā ļauj iesaistīties izstādē un ļauj balsot par konkrētu paviljonu).

Ekonomiskā nozīmība, ilgtspēja un apritīgums

Veikalā esošie produkti tika drukāti uz ilgstpējīga materiāla – papīra un kartona. Produkti ir izgatavoti no atjaunojamiem resursiem – celulozes šķiedrām, kuri ir iegūti no koksnes vai otrreizēji pārstrādātas makulatūras. Arī Latvijas paviljona informatīvais buklets tika veidots domājot gan par kopējo konceptu, gan ilgtspējīgu resursu izmantošanu – tas ir veidots pēc lielveikalos atrodamo akcijas preču bukletu motīva, kuru izmaksas ir salīdzinoši lētas, kā arī izmantotais papīrs neizmanto daudz liekus resursus. Veidojot paviljonu, bija svarīgi samazināt izmantotā materiāla apjomu, kā arī radīt veidu, kā to izmantot atkārtoti, ļaujot pārstrādāt.

Sociālā nozīmība, iekļaušana, pieejamība un piekļūstamība

Grafiskā identitāte un produktu dizains pašās lielveikala telpās tika veidots tāds, lai būtu iekļaujošs un šķistu interesants un saprotams jebkuram apmeklētājam, neatkarīgi no vecuma vai jomas kurā tas strādā. Īpaši aizraujoša šī izstāde var šķist iepriekšējo arhitektūras biennāļu dalībniekiem, jo “TCL” tiem ļauj iepriekšējos gados radīto arhitektūras ideju atrast transformētā veidā kā pārtikas precē.