Viesuļvētras simulatora atrakcija «Beat The Storm»

Darba autors: Idejas autors — Ingus Augstkalns, projekta vadītājs – Rihards Dziedātājs, projektētājs SIA «WeMPS», galvenais mākslinieks — Kristians Rukuts, arhitekte — Līva Kalniņa.
Darba pasūtītājs: Universe Science Park, Dānija
Darba radīšanas laiks: 07.2021 – 06.2022

Darba īss apraksts

«Beat The Storm» ir unikāla atrakcija, kas radīta izklaidei un izglītībai — tās apmeklētāji var drošā vidē pieredzēt vēju līdz pat 2. kategorijas viesuļvētras stiprumam (165 km/h). Caur jaunatklāšanas un spēlēšanās prieku «Beat The Storm» raisa interesi par dabas zinībām un fiziku. Šo piedzīvojumu nodrošina recirkulāra tuneļa tehnoloģija, kurā tiek virzīta kontrolēta gaisa plūsma. Produkts «Beat The Storm» ir piemērots izklaides parkiem, zinātnes parkiem un muzejiem, gan iebūvēšanai iekštelpās, gan uzstādīšanai ārtelpās. Pirmās divas iekārtas ir uzstādītas Dānijā, «Universe Science Park». Iekārtas dubultā versija ļauj vienlaicīgi apkalpot četrus cilvēkus, nodrošinot līdz pat 300 cilvēku caurplūdi stundā.

Idejas oriģinalitāte un jaunrade

-“Beat The Storm” ir pasaulē pirmā atrakcija, kur apmeklētāji var patstāvīgi izjust vētras spēku sākot no vēja brāzmām līdz viesuļvētrai, drošā 29 m2 plašā vidē.
-Tehnoloģija radīta izmantojot recirkulāru, virzītu un kontrolētu gaisa plūsmu.
-Tehnoloģija ir patentēta, kur izmantoti ilgtspējīgi standarta risinājumi. Tehnoloģija radīta ar augstu elektrības efektivitāti, zemu trokšņa līmeni, augstu kvalitāti un uzticamību, kā arī ar zemām uzturēšanas izmaksām.
-Tā ir brīvi stāvoša tehnoloģija ar mazu apbūves laukumu un lielu caurplūdi. Tehnoloģija radīta kā pakalpojums, kas spēj nodrošināt pilnu atrakcijas servisu.
-Pievienotā vērtība – cilvēku izglītošana un izpratnes veicināšana par dabas spēku, vēja enerģijas izmantošanu, ekstremāliem laikapstākļiem un klimata pārmaiņām.

Problēmas nostādne un risinājumu atbilstība darba uzdevumam

Klimata pārmaiņas skar visu pasauli un ar ekstremāliem laikapstākļim šobrīd saskaramies ikviens.

Beat The Storm” ir izglītojoša atrakcija, kas ļauj iepazīt dabas spēku. Praktiskā pieredzē atrakcija ļauj piedzīvot, kā vējš tevi tur un, kā mainot stāju, roku pozīciju un ķermeņa leņķi, vari kardināli izmainīt mijiedarbību ar vēju. Vienā gadījumā sastopoties ar nepārvaramu pretestību, vai citā gadījumā – optimizējot savu ekspozīciju pret vēju – samazināt tā ietekmi līdz minimumam. Iznākot no spēļu zonas, tu apzināsi dabas brīnumaino spēku, iegūsi izpratni gan par aerodinamikas likumiem, gan par to, kādus postījumus spēj radīt viesuļvētras, gan to, kā sevi sagatavot ekstremālām situācijām.

Koprade, ieinteresēto pušu iesaiste un sadarbība darba procesā

Beat The Storm” ideja tās autoram Ingum Augstkalnam radās 2019.gadā.

Kopējai atrakcijas realizēšanai tika piesaistīti dažādu jomu profesionāļi, lai nosegtu zināšanas nepieciešamajās jomās, tādās kā: aerodinamika, mašīnbūve, pieredzes dizains, uzstādīšana, operēšana, tehniskais atbalsts.
Tika veikta:
-tirgus izpēte un lietotāju intervijas, apzinot Zinātnes parku un Izklaides centru vajadzības un ierobežojumus;
-lietotāju testi (nepieciešamā darbība, spēles elementi, nepieciešamais vētras spēks, drošība);
-1:1 maketu izbūve, lai pārbaudītu lietotāju pieredzi un operēšanas principus;
-aerodinamiskās simulācijas.

Funkcionalitāte un tehnoloģiskais risinājums

Atrakcija sastāv no Pre Show – Show – After Show zonām. Piedzīvojums sākas ar ieeju, kur ekrānā parādīti nosacījumi, kuriem jāatbilst, lai piedalītos atrakcijā. Tālāk seko drošības zona, kurā atliek iztukšot kabatas, atstāt skapīšos savas personīgās mantas, uzvilkt brillītes un atbilstoši savām spējām un ķermeņa garumam, doties pretī kādam no atrakcijas trim līmeņiem:
1. Līmenis “Wind” (70 km/h) – pašiem mazākajiem,
2. Līmenis “Storm” (125 km/h) un
3. Līmenis “Hurricane” (līdz 165 km/h, kas ir 2. Kategorijas viesuļvētra) – jauniešiem un pieaugušajiem.
Lai nokļūtu pašā vētras epicentrā, katram apmeklētājam tiek dotas divas sesijas, katra 30 sekunžu ilga.
Viens no mērķiem ir pēc iespējas ātrāk sasniegt ‘stop’ pogu celiņa galā un, izejot no spēļu zonas, ieraudzīt savu rezultātu kopējā ekrānā, kur vari dalīties pieredzē ar līdznācējiem.

Estētika un citas pieredzes kvalitātes dimensijas

Tehnoloģijas dizains radīts izmantojot ilgtspējīgus, rūpnieciski standartizētus risinājumus. Tuneļa tehnoloģijas karkasu veido cinkots tērauds, kas apšūts ar saplāksni un sendvičpaneļiem. Lai radītu izteiksmīgu tuneļa tēlu, fasādes paneļi ir aplīmēti viesuļvētras tematikā.

Spēļu zona projektēta ar plašām stikla konstrukcijām, lai apmeklētāju pieredzē varētu piedalīties arī skatīāji, kuri vēro notiekošo no malas.

Turklāt, lai pietuvinātu apmeklētāju realitātes sajūtai, tēmošanai tiek izmantoti 5 pamata elementi: gaisma, skaņa, LED ekrāni, scenogrāfijas siena un kopējais tuneļa vizuālais tēls.

Gaisma tiek izmantota, lai spēlētāju vadītu caur atrakciju. Ar zibens spērieniem un citiem specefektiem tiek simulēta vētras radītā drāma. Savukārt LED ekrāni spēlētāju aizved 3 dažādās vētru vidēs – pilsētas, tropu un sniega vētrā kalnotā apvidū.

Ekonomiskā nozīmība, ilgtspēja un apritīgums

-Atrakcija paredzēta zemam elektroenerģijas patēriņam. 2022 gadā Universe Science Park izmaksas uz vienu apmeklētāju bija 0,14 EUR, kas ietver sevī 2 pilnas 110 km/h un 130 km/h sesijas.
-Zems trokšņu piesārņojums – dažus soļus no tuneļa, kas darbināts ar ātrumu 120 km/h trokšņu līmenis ir tikai 61 dBA.
-Zemas ekspluatācijas izmaksas – nepieciešams tikai viens operators uz diviem “Beat The Storm” tuneļiem.
-80% no tuneļa tehnoloģijas materiāliem ir atkārtoti izmantojami, pārstrādājami un pārstrādāti materiāli. Galvenie materiāli: metāls, saplāksnis, stikls, sendviču paneļi, pārstrādāta gumija.
-Lai nodrošinātu tehnoloģijas ilgu kalpošanas laiku, tās ražošanai tiek izmantotas rūpnieciski kvalitātīvas iekārtas un materiāli.
-Tuneļa komponentes ir optimizētas tā, lai tās pielāgotos standarta transportēšanas prasībām un gabarītiem.

Sociālā nozīmība, iekļaušana, pieejamība un piekļūstamība

Atrakcijā pavadot tikai minūti, rodas dziļa izpratne par to cik būtiski ir spēt adaptēties dabas pārmaiņām.

Mūsu mērķis bija radīt pieredzi, kuru var atklāt pilnīgi pastāvīgi, bez tiešas instruktora palīdzības, neatkarīgi no vecuma un fiziskās sagatavotības.

Tādēļ atrakcijā primārais ir drošība un pieredzes pakāpeniska veidošana – spēļu zona ir radīta tā, lai ieejas un izejas zonās vēja ātrums būtu par 35% mazāks un apmeklētājam maksimālais vēja ātrums atbilstoši izvēlētajam līmenim atklātos pakāpeniski.

Durvju, ailu, celiņu platumi un grīdas līmenis ir radīti atbilstoši atrakciju standartam. Atrakciju var droši izbaudīt cilvēki ar kustību traucējumiem, ja tiem līdzi nāk asistents.
Jebkurš laukums, kurā spēlētājs varētu ieskriet, ir triecienu absorbējošs un mīksts pieskārienam. Bez tam, operatoram ir iespēja plūsmu regulēt arī manuāli.