Elektroskūteris «Bee Electric»

Darba autors: Aldis Kalniņš
Darba pasūtītājs: Aldis Kalniņš
Darba radīšanas laiks: 2021 – 2024

Darba īss apraksts

“Bee Electric” ir ar elektromotoru darbināms vienkāršs, ērts un kluss braucamrīks, kas pielīdzināms velosipēdam. Mopēda rāmis veidots no liektām metāla caurulēm un papildināts ar detaļām no saplākšņa, kas ir Latvijā iemīļots materiāls. Akumulatora novietojums aiz stūres, kur klasiskajiem mopēdiem ir degvielas tvertne, rada sentimentu par bērnības braucamrīkiem laukos vai Pierīgas garāžā. Tomēr mopēds aprīkots ar jaunākās paaudzes akumulatoru, jaudīgu un klusu elektromotoru un ritošās daļas komponentēm, kas paredzētas ilgai un intensīvai lietošanai dažādos apstākļos. “Bee Electric” ģeometrijas, ātruma un masas kombinācija sniedz pieejamības, drošības un paredzamības sajūtu visu vecumu un pieredzes līmeņu braucējiem, savukārt tā dizains veidots mūsdienīgi minimāls un lakonisks. “Bee Electric” dod iespēju braukt pa velosipēdiem paredzētiem maršrutiem, to var pārvadāt sabiedriskajā transportā un vajadzības gadījumā ievietot auto vai autobusa bagāžniekā.

Idejas oriģinalitāte un jaunrade

BEE ELECTRIC vizuālais pārsteiguma iespaids veidots, lai radītu jautātjumu: Kā tas darbojas, ja nav motora un pedāļu? Mopēda rāmis no liektām metāla caurulēm savienots ar finiera detaļām dubļusargiem un kāju balstam. Finieris Latvijā ir populārs materiāls dažādu produktu dizainā, bet neierasta kobinācija, šāda veida tehniskajiemiem braucamrīkiem. Arī akumulatora novietojums aiz stūres, kur klasiskajiem mopēdiem ir degvielas tvertne, rada sentimentu par bērnību laukos vai pierīgas garāžā. Tomēr mopēds aprīkots ar jaunākās paaudzes akumulatoru, kas netiek slēpts, bet atgādina, ka dzīvojam laikmetā, kur braucamrīka degviela var būt neredzama, bez smakas un dūmiem, kā arī pieejam ikvienā mājas elektrības rozetē. Pētot pasaules tirgu, šādas klases vienkāršota tipa braucamrīki nav pieejami.

Problēmas nostādne un risinājumu atbilstība darba uzdevumam

Līdzīgi, kā ar vienkārši baltu, labas kvalitātes T kreklu, vai tumši zilām, nebalinātām un citādi izskaistinātām džinsām, ir arī ar tehniku. Vienkāršu un tehnoloģiski nevajadzīgi pārsātinātu braucamrīku ir grūti atrast pasaules tirgū. BEE ELECTRIC nāk pretīm savam lietotājam ar godīgu attieksmi, neizskaistinot sevi ar ārišķīgiem elementiem, kas apslāpē saturu un pēc būtības ir melīgi un par ko lietotājs ir spiests pārmaksāt laikā un naudā. Pasaules tirgū Iespējams iegādāties elektro-braucamos ar dažāda izmēra riteņiem. Mazi riteņi paredzēti braukšanai tikai pa asfaltu, savukārt lielāki rada neprognozējamības sajūtu cilvēkiem, kam nav lielas braukšanas pieredzes. Tāpēc BEE ELECTRIC ir plati, 20” izmēra riteņi, kas piemēroti plašākai lietotāju grupai uz ceļiem un bezceļiem.

Koprade, ieinteresēto pušu iesaiste un sadarbība darba procesā

BEE ELECTRIC aizrauj un iesaista jau no idejas dzimšanas brīža visus, kas ar to ir saskārušies. Produkta radīšanā iesaistījušies doto jomu profesionāļi – datorprojektēšanas, metālapstrādes, kokapstrādes, elektroinstalāciju, CNC frēzes speciālisti un grafiskais dizainers. Jau šobrīd notiek produkta attīstība ar piekabi un īpašu “Powerbank” priekšējās gaismas lukturi, pie kura izveides, kā kursa projekta, strādā kāds topošais latviešu dizaineris, studējot Londonā.

Funkcionalitāte un tehnoloģiskais risinājums

BEE ELECTRIC gabarīti ir 1670x700x960 mm, svars 26 kg, nestspēja līdz 120 kg. Ar vienu uzlādi 80 kg smags braucējs var nobraukt līdz 50 km; uzlādes laiks 4 stundas. Aprīkots ar 52V 14,5Ah Latvijā komplektētu litija jonu akumulatoru un 500W elektromotoru. Rāmis no liektām 22 mm bezšuvju tērauda caurulēm, papildināts ar liekta finiera dubļusargiem un kāju balstu, 20” riteņi ar 2,8” biezām amortizējošām riepām un ar mehāniskajām diska bremzēm. Melnā pusmatētā krāsa ir praktiska, lai mopēdu ilgstoši uzturētu labā vizuālā stāvoklī un, ja vajadzīgs, piekrāsotu skrāpējumus, neizjaucot braucamrīku pa detaļām. Projekta gaitā tika atmests viss, kas nav funkcionāls un meklēti ideālam tuvi risinājumi gan pamatkonstrukcijai, gan detaļu izvēlē, domājot par drošību, ērtu, pārvietošanos, novietošanu, uzlādi un citām prasībām.

Estētika un citas pieredzes kvalitātes dimensijas

BMX sportā gūtā pieredze dod zināšanas par slodzi uz rāmi un ergonomiku. Stils aizgūts no 70 gadu ASV Kalifornijas garāžu BMX entuziastiem, kur dzimis šis sporta veids. Kāju pamatne veidota no liekta finiera, kas raksturīgs skeitbordam. Skrituļdēļi ir pierādījuši savu kalpotspēju un deva pamudinājumu apvienot šo divu draudzīgo sporta veidu elementus. BEE ELECTRIC dizains apzināti veidots paredzot, ka to lietos gan sievietes, gan vīrieši, tādēļ savienojot melno, kvadrātveida tērauda rāmi ar noapaļotām locījuma vietām un koka gaišo, liekto kāju pamatni, veido sadraudzīgu, stūraino un apaļo formu balansu. Pēc profesionālās pieredzes interjēra un produktu dizainā, krāsu salikums – melnais ar gaišo koku ir praktisks un rada vērtīga produkta iespaidu.

Ekonomiskā nozīmība, ilgtspēja un apritīgums

BEE ELECTRIC izveide neprasa sarežģītus, tālus un dārgus risinājumus. Produkts ir vienkāršs un replicējams kā jebkurš velosipēds. Tas var uzlabot mērķgrupas mobilitāti un dot papildu impulsu Latvijas velo-moto nozares attīstībai, kura joprojām jūt nostalģiju pēc pašmāju Sarkanās Zvaigznes produkcijas un dod iespēju, šīs moto rūpnīcas paaudzes bērniem atgriesties pie bērnības sapņa par mopēdu. Ja reiz ir atdzimis Ērenpreisa velosipēds, tad BEE ELECTRIC arī var pretendēt uz mopēdu kultūras atjaunotni. Eksports uz valstīm, kur novērtē vides aizsardzību, lietu estētiku un praktiskumu, var sniegt ieguldījumu Latvijas importa-eksporta sadzīvē.

Sociālā nozīmība, iekļaušana, pieejamība un piekļūstamība

BEE ELECTRIC paredzēts mērķgrupai, kas ietver abu dzimumu bērnus un jauniešus no 14 gadiem līdz pat senioriem sirmā vecumā, kas nevar atļauties uzturēt auto finansiālu, tehnisku un sadzīves apstākļu dēļ. Mopēds ir vienlīdz ērts un saprotams kā vīriešiem, tā sievietēm, un tā lietošanā nav vajadzīgas īpašas tehniskas zināšanas, kā vairāk par elementāras velo apkopes nepieciešamībām. Braukt uz darbu un atpakaļ, pārvietoties lauku sētas teritorijā, aizbraukt līdz tuvākajam veikalam, jūru, skolu, vai brīvdabas kultūras pasākumiem. Mūsdienās reti kur atteiks uzlādēt mopēda akumulatoru, tomēr, ja “visi striķi trūkst”, mājās vienmēr var nokļūt ar sabiedrisko transportu. To tāpat kā velosipēdu var ienest dzīvoklī un piemēram turēt arī biroja vai istabas stūrī kā dizaina priekšmetu, vai dārgu statīvu telpaugiem un papagailīšiem 🙂