Izstāde “Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR” Dizaina muzejā Londonā

Darba autors: “Ēter” – Kārlis Bērziņš, Niklāvs Paegle, Dagnija Smilga, Mārtiņš Starks
Darba pasūtītājs: Londonas Dizaina muzejs sadarbībā ar Zviedrijas Arhitektūras un dizaina centru “ArkDes”
Darba radīšanas laiks: 2022. gada pavasaris. Izstāde apskatāma 2022. gada 13.maijs – 2023. gada aprīlis

Darba īss apraksts

Izstādes arhitektūra ir mēģinājums sintezēt ASMR radošo lauku un tā bagātīgo materiālo pasauli apmeklētājam nolasāmā telpiskā valodā. Iedvesmojoties no spa kultūras, ūdens plūdums izstādē aizstāts ar laikmetīgo mediju plūsmām, cenšoties radīt drošības un privātuma atmosfēru publiskā telpā, kur lielāks cilvēku daudzums tiek izaicināts ļauties vienlaicīgai relaksācijai. Izstādes dizains piedāvā jaunu publisko telpu — akustiski piesātinātu vidi, ļaujot izstādes apmeklētājiem iegrimt multisensorā pietuvinātas ieskatīšanās, klausīšanās un jušanas pieredzē.

Idejas oriģinalitāte un jaunrade

WEIRD SENSATION FEELS GOOD ir pirmā muzeja izstāde, kas veltīta ASMR – tā pēta jaunus labsajūtas veidus un mēģina atrast formātu, kā dalīties pieredzē publiskā vidē. Izstāde cenšas novest gan ķermeni, gan prātu komforta un paaugstināta jutīguma stāvoklī. Izstādes arhitektūra ir mēģinājums sintezēt ASMR radošo lauku un tā bagātīgo materiālo pasauli nolasāmā telpiskā valodā – digitālā kultūra ir pārveidota fiziskā formā.
ASMR iepludina internetu ar maigumu un empātiju. ASMR tiek izmantots kā pašārstēšanās veids pret vientulības, bezmiega, stresa un trauksmes sekām. Šīs ārstnieciskās īpašības var dot jaunu dimensiju mācību iestādēm (skolas, bērnudārzi), labbūtībai (spa), veselības aprūpei (slimnīcas un rehabilitācijas centri). Dažām mūsu radītām ASMR mēbelēm ir novērota labvēlīga ietekme uz nomāktiem, nemierīgiem cilvēkiem.

Problēmas nostādne un risinājumu atbilstība darba uzdevumam

ASMR parasti tiek piedzīvots guļamistabā – intīmā telpā, kur cilvēks jūtas pasargāts. Izstādes izaicinājums bija radīt telpu, kurā apmeklētāji justos ērti un droši piedzīvot ASMR kolektīvi. Tas prasīja pilnībā pārdomāt pieeju arhitektūrai un izgudrot jauna veida publisko telpu – ASMR arēnu, lai piedzīvotu ASMR.
Mēs ticam, ka šī izstāde ir unikāla muzeju kontekstā, ar to, ka tā mudina apmeklētājus nevis “iziet cauri” bet gan uzkavēties, izmantojot eksponātus kā relaksācijas stimulus. Tā ir pieredzes vadīta telpa, kas pārved apmeklētāju uz jaunu pasauli.
Tā vietā, lai ielādētu apmeklētājus ar informāciju, tā mēģina rīkoties pretēji, izmantojot audiovizuālos stimulus, lai galamērķis sasniegtu dziļa miera stāvokli.

Koprade, ieinteresēto pušu iesaiste un sadarbība darba procesā

Izstāde tapusi ciešā sadarbībā ar izstādes kuratoriem James Taylor-Foster (Laikmetīgās arhitektūras un dizaina kurators ArkDes) un Esme Hawes (kuratore Londonas Dizaina muzejā) kā arī māksliniekiem, eksponātu autoriem kā arī Londonas Dizaina muzeju un Stokholmas Arhitektūras un Dizaina centru.
Cieša sadarbība izveidojās ar izstādes grafiskā dizaina autoriem Agga Mette Stage un Alexander Söder, kuru darbs arī tulkojās telpā.
Kopā ar izstādes galveno atbalstītāju – “Ultrafabrics” tika radītas lielo tūbu sēdvietas ārpus ASMR arēnas.

Funkcionalitāte un tehnoloģiskais risinājums

ASMR arēna – ovālas formas paviljons ir uzbūvēts izstādes centrā, savukārt atsevišķas tematiskās daļas ir izvietotas kā “neironu mezgli” ap to – izstādes infrastruktūra, piemēram, apaļi un ieliekti margu objekti, pie kuriem piestiprināti eksponāti. Arēnas sienas saplūst ar grīdu un maigi ielokās uz iekšu, lai apskautu apmeklētāju ar mīkstiem biomorfiskiem spilveniem. To ģeometrija atbilst ķērpju augšanas modeļiem, vienlaikus atgādinot ķermeņa iekšējos audus, smadzeņu krokas, audio kabeļus un neregulāras viļņu formas. Ieejot arēnā apmklētāji novelk apavus, lai atrastu sev ērtākās pozīcijas gigantiskajā eliptiskajā dīvāngultā un iegrimst ne tikai ASMR audiovizuālajās plūsmās, bet arī vēro viens otru. Arēnu pārsedz “tehnoloģiskais mākonis” – kurš nes pulsējošu, izkliedētu gaismas lauku un “TV lustras” – piekārtu video darbu konstrukcijas.

Estētika un citas pieredzes kvalitātes dimensijas

Dīvains skaistums, pretrunīgs skaistums. Tehnoloģiju un cilvēka formu saplūšana. Materialitāte, ko varam “izgaršot ar acīm”. Arhitekte Dina Suhanova savu pieredzi, atrodoties arēnā, raksturoja kā “savā apziņas telpā justies kā tūristam”. Īpaši pievilcīgs šķiet veids, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar dīvāngultu. Kāds berzē kājas pret dabīgajiem kokvilnas frotē spilveniem, kāds aizmieg ar pavērtu muti. Tūbveida spilvenu izmērs atgādina cilvēka ķermeņa daļu mērogu. Silikona pirksti un epoksīda rokas izstiepjas pretī apmeklētājam – dīvainā un neparastā, bet tajā pašā laikā apmierinošā veidā.
Būtiska izstādes aplūkotā ideja ir tehnoloģiju un cilvēka ķermeņa attiecības materiālā un taustes formā – “tehnoloģiju šķietamais jūtīgums”. Tādas ierīces kā īpaši jutīgi mikrofoni, austiņas, ekrāni – sniedz mums jaunas superspējas, lai relaksētos.

Ekonomiskā nozīmība, ilgtspēja un apritīgums

ASMR arēna ir 100m2 liela pārvietojama publiskā telpa, kuru var demontēt un salikt citur. Konstrukcija sastāv no četru veidu saplākšņa ribām un sastatņu elementiem, kuru ražošanā izmantotas tikai 10 standarta izmēra finiera plāksnes. Tūbveida spilveni ir šūti no organiskas kokvilnas frotē, kas ražots Pērnavā un piestiprināti pie arēnas koka konstrukcijas ar plastmasas savilcēm. Tekstils ir nebalināts un nekrāsots, tāpēc tam ir dabiska, gandrīz balta (bēšīga) tekstūra. Gaismu konstrukcija – tehnoloģiskais mākonis būvēts no īrētām saliekamajām stalažu konstrukcijām. Silikona pirksti un epoksīda rokas, kas pildītas ar ēvelētām skaidām ar rokām lietas tepat Rīgā.

Sociālā nozīmība, iekļaušana, pieejamība un piekļūstamība

Izstāde radīta visām apmeklētāju vecuma grupām – gan bērniem, kuriem brīvība aptaustīt objektus, gan arī ērti atpūtas momenti cilvēkiem gados. Izstāde kopumā, kā arī visas arēnas video “lustras” ir veidotas rotējošas ap savu asi, lai nodrošinātu pieejamību apmeklētājiem ratiņkrēslā. Zīmīgi, ka izstāde ar savu saturu un formu ir piesaistījusi gan muzeja apmeklētājus, kas nekad nav bijuši muzejā, piemēram pusaidži, kas atbrauc no piepilsētas, jo atpzainuši konkrēto ASMR video gan arī tiktokeri, jūtūberi, vienkārši tūristi, zīmolu pārstāvji, dizaina eksperti, kultūras jomas pārstāvji uc.

Links uz video vai citu saiti

https://www.youtube.com/watch?v=YOg0wnHXtFA