LMA Dizaina vasaras skola «Dizaina aktīvisms: intervences eko–sociāliem izaicinājumiem».
Darba īss apraksts
Vasaras skola «Dizaina aktīvisms: intervences eko-sociāliem izaicinājumiem» norisinājās 2023. gada jūnijā Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļā un Vidzemes tirgū. Tā iepazīstināja dizaina studentus ar inovatīvām un kritiskā pieejā balstītām dizaina metodēm, kas ir ļoti aktuālas klimata un bioloģiskās daudzveidības krīzes laikā. Multidisciplinārās grupās tika veidotas intervences, kas radošā veidā pievēršas eko-sociāliem urbāniem izaicinājumiem, pētot un darbojoties plašāk par cilvēkcentrisko pieeju.
Idejas oriģinalitāte un jaunrade
Tā kā sabiedrības pastāvēšana un labbūtība ir atkarīga no vides ekosistēmu veselības, daudzveidības un iejūtīgas resursu pārvaldīšanas, kā arī mūsu dizaina pieejai jābūt plašākai. Lai piedāvātu topošajiem profesionāļiem daudzveidīgāku skatu uz dizaina sniegtajām iespējām un dizainera atbildību, LMA Dizaina vasaras skolas dalībnieki apguva daudz-sugu sistēmu domāšanu, daudz-sugu dizainu (multispecies design), eko–centrisku dizaina pieeju, prototipēšanu, dizaina aktīvismu un spekulatīvo dizainu. Vasaras skolas rezultātā radās pieci grupu projekti, gan kā tūlītēji ieviešamas intervences, gan spekulatīvus risinājumus, kas palīdzētu veidot bio-daudzveidīgu un sociāli ilgtspējīgu vidi Vidzemes tirgū.
Problēmas nostādne un risinājumu atbilstība darba uzdevumam
Ņemot vērā klimata un bio-daudzveidības krīzi, izglītībā un profesionālajā dizaina vidē strauji nepieciešams integrēt jaunas dizaina metodes un pieejas, kā arī veicināt starpdisciplināru sadarbību. Viens no dizaina skolas pamatuzdevumiem bija iepazīstināt multidisciplināros dizaina studentus ar kritisku pieeju agrīnā izglītības stadijā, veicinot interesi par ilgtspējīgu pilsētvides un sabiedrības nākotni, tai pat laikā radot pārliecību par dizainera spēju būt pārmaiņu radītājam un vizionāram. Pielietotā metedoloģija palīdzēja risināt pilsētvides ilgtspējas jautājumus dažādos līmeņos — sākot ar vides ekosistēmu veidošanu un stiprināšanu, līdz ar rūpēm par iedzīvotāju labbūtību, ilgtspējīgiem paradumiem un harmonisku līdzāspastāvēšanu ar dabu.
Koprade, ieinteresēto pušu iesaiste un sadarbība darba procesā
Dizaina vasaras skolas pamatā ir multidisciplināra un starpnozaru sadarbība. Skola apvieno trīs dažādu disciplīnu dizaina studentus, kā arī citas projektā iesaistītās puses: Latvijas Mākslas akadēmiju, RPAD, Rīgas Namus, pilsētvides ekologu, dizaina pētniekus no Latvijas, kā arī no Ālto un Dienviddānijas universitātēm. Skola nodrošina gan koprades procesu, gan starptautisku tīklošanos un informācijas apmaiņu. Kopā ar pilsētvides ekologu tika apzinātas iesaistītās puses ārpus cilvēk-centriskās pieejas: vides ekosistēmas, dzīvnieki un augi, kas var rast dzīvotnes un barotnes urbānā kontekstā, un to nepieciešamības ilgtspējīgai pastāvēšanai, kas tika adresētas grupu projektos.
Funkcionalitāte un tehnoloģiskais risinājums
Dizaina vasaras skolas funcionalitāti un tehnoloģisko risinājumu var vērtēt divās kategorijās: kā skolas programmu un studentu grupu darbu veikumu. Programma piedāvā rūpīgi izstrādātu metedoloģiju divu nedēļu garumā, kas iekļauj dažādas nodarbības, ekskursijas, lekcijas, un darbnīcas, kas nodrošina teorētiskā materiāla apguvi uz praktisku pētniecību un radīšanu orientētā veidā. Sākot ar daudz-sugu empātijas veidošanas darbnīcu, kas studentus iesaista multi-sensorā izglītības procesā līdz pat rūpīgi fasilitētas grupu projektu izstrādes. Studentu darbi tika izstrādāti kā daudz-funkcionālas intervenču idejas, kas ņem vērā vides ekosistēmas un cilvēku labbūtību, un, neraugoties uz to spekulatīvo raksturu, varētu tikt praktiski realizētas.
Estētika un citas pieredzes kvalitātes dimensijas
Visi studentu grupu izstrādātie projekti iekļauj estētikas un citas sensorās pieredzes kvalitātes. Projektos daudz-sugu kāpēlēšanas siena “Harmonijas augstumi” un kukaiņu pārvietošanās infrastruktūra “Kukaiņu tilti” veido harmoniskāku, estētiskāku un vizuāli zaļāku Vidzemes tirgus vidi. “Empatio”, kafejnīca baložiem un cilvēkiem, izcēlās ar unikālo atvērtā tipa telpas interjera estētiku. “Kompostenis” — komposta atlīdzības sistēmas pakalpojums un tā komunikācijas materiāli veidoti draudzīgā, rotaļīgā un vitālā veidā, vairojot lietotājam prieku iesaistīties. “Sēņu mūzika” pavilions nodrošināja multi-sensoru apmeklētāja pieredzi: piedāvājot muzikālu pieredzi vizuāli iespaidīgā sēņu tēmai veltītā paviljonā.
Ekonomiskā nozīmība, ilgtspēja un apritīgums
Vasaras skola nodrošina uz nākotni orientētu dizaina metožu pielietošanu eko-sociālo izaicinājumu risināšanai, kā arī tam nepieciešamo multidisciplināro kontekstu. Inovatīvās dizaina metodes, kas šobrīd ir ļoti aktuālas akadēmiskajā dizaina un ilgtspējas pētniecībā, skolas ietvaros tiek apgūtas un pielietotas reālu intervenču ideju veidošanā. Visi studentu veidotie risinājumiem ir ar lielu pievienoto vērtību vides ilgtspējas un apritīguma jomās. Skolas programma sniedz investīciju studentu izglītībā, un Latvijas izglītības sistēmā, iedibinot ilgtspējīgu izglītības pricipu un metožu pielietošanu. Skola studentos veicina kritisku, starpdisciplināru un aktīvismā balstītu skatījumu, kā arī rada interesi nākotnē attīstīt dizainera praksi saistībā ar eko-sociālo problemātiku urbānajās telpās.
Sociālā nozīmība, iekļaušana, pieejamība un piekļūstamība
Eko-centriskie dizaina risinājumi adresēja arī būtiskas cilvēku labūtības nepieciešamības, kā arī ņēma vērā vietējo iedzīvotāju vēlmes saistībā ar Vidzemes tirgus teritoriju. “Harmonijas augstumi” nodrošināja atpūtas vietas, balstoties universālā dizaina principos. “Sēņu mūzika” piedāvā unikālu muzikas pieredzi, kas varētu palīdzēt cilvēkiem ar depresijas. “Kompostenis” padara kompostēšanu pieejamāku un aizraujošāku praksi, liekot uzsvaru uz jauniešu auditorijām. “Empatio”, kas paredz veidot empātiskākas attiecības starp cilvēkiem un bio-daudzveidībai nozīmīgām putnu sugām pilsētā, savu pakalpojumu pamatā izmanto apritīguma principus, veidojot putnu ekskrementu savākšanas sistēmu papildinātu ar augsnes bagātinātāju ražošanu. “Kukaiņu tilti” piedāvā iedzīvotājiem un pilsētas viesiem vērtigu izglītības programmu.