News

Noskaidroti Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ieguvēji

Ceturtdien, 5. jūnijā, svinīgā pasākumā «Sporta 2» kvartālā tika paziņoti Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ieguvēji, godinot labākos dizaina darbus produktu, pakalpojumu, komunikācijas, vides un digitālo risinājumu kategorijās. Grand Prix un Kultūras ministrijas prēmiju 2000 eiro apmērā saņēma aģentūra «Magic» par labdarības maratonam «Dod pieci!» īstenoto kampaņu «Slimība izārda, cerība dziedē!». Savukārt «Jaunā dizainera» titulu ieguva Zanda Seņkova par «Randevú» sēdmēbeļu kolekciju ar slēptu BDSM funkciju. Žūrija piešķīra arī četras atzinības, un savu speciālo balvu pasniedza arī Patentu valde un «JCDecaux».

Ceturtdienas vakarā dizaina kopiena pulcējās Latvijas Dizaina gada balvas 2025 apbalvošanas ceremonijā «Sporta 2» kvartālā, lai godinātu šī gada labākos dizaina darbus. Uzvarētājus sveica arī kultūras ministre Agnese Lāce: «Latvijas Dizaina gada balva nav tikai stāsts par uzvaru. Tā apliecina, ka Latvijā ir ļoti spēcīgi radošo industriju pārstāvji, kas rada kvalitatīvus darbus un ar savu veikumu stiprina valsts tēlu pasaulē. Jūs esat pierādījuši, ka kvalitatīvs dizains ir ne tikai funkcionāls, bet arī cilvēkiem saprotams un jēgpilns. Latvija patiesi var lepoties ar radošiem, starptautiski konkurētspējīgiem profesionāļiem, kuri nebaidās no pārdrošāko ideju īstenošanas.» 

«Finālistu darbi bija patiešām izcili, un, izvēloties laureātus, padziļināti diskutējām gan par katras kategorijas uzvarētāju, gan Grand Prix ieguvēju. Vērtējot darbus, ņēmām vērā daudzpusīgus vērtēšanas kritērijus — no estētikas un tehniskā izpildījuma līdz sabiedrības iesaistei un kultūras vai ekonomiskajai nozīmei —, un būtiska nozīme bija arī finālistu publiskajām prezentācijām. Priecēja darbu un domāšanas oriģinalitāte, kā arī plašais tematu loks, ko dizains spēj aptvert. Konkursa uzvarētāji ne tikai apliecina dizaina izcilības spēku, bet arī izceļ kopradīšanas un sadarbības nozīmi,» komentē konkursa fināla žūrijas priekšsēdētājs Andrē Pulheims (André Poulheim).

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ieguvēji

Grand Prix ieguvējs un komunikācijas dizaina kategorijas uzvarētājs: 

kampaņa «Slimība izārda, cerība dziedē!». Darba autors — «Magic». Darba pasūtītājs — Latvijas Sabiedriskais medijs.

Žūrija norāda, ka Grand Prix ieguvusī kampaņa bija pārliecinoša visos līmeņos: «Kad dizains ir skaists un vienlaikus atstāj spēcīgu ietekmi, tas atklāj savu patieso potenciālu. Mūs fascinēja, kā Latvijas tradīcijās sakņotās amatniecības prasmes izmantotas, lai raisītu cilvēkos emocijas. Tas, kā autori savijuši visus stāsta pavedienus vienotā, spēcīgā vēstījumā, atstāja uz mums dziļu iespaidu.»

Produktu dizaina kategorijas uzvarētājs: 

krēsls bērniem «The Moon Chair».

Darba autors — Marks Litvjakovs. Darba pasūtītājs — «Wigiwama».

Šī gada uzvarētājs produktu dizaina kategorijā pārsteidza žūriju ar savu drosmīgo un eleganto pieeju: «Šis cenas ziņā pieejamais produkts ar savu minimālo un tīro dizainu, modulāro pieeju, rotaļību un ilgtspējīgu materiālu izvēli pārsniedza mūsu ekspektācijas. Krēsls veicina bērnu radošumu un patstāvību, kā arī ienes mieru nereti pārmērīgi stimulējošā vidē. «The Moon Chair» iederas ne tikai bērnistabā, bet jebkurā modernā dzīvojamā telpā. Bērni ir pelnījuši labu dizainu — jo viņi ir mūsu nākotne.»

Pakalpojumu dizaina kategorijas uzvarētājs:

«Dores» piedāvājuma optimizācija «Māju saime».

Darba autori — «Overpriced» un «Gateris Works». Darba pasūtītājs — «Dores».

«Pakalpojumu dizains ir sarežģīta kategorija, kas sastāv no daudziem slāņiem — no ražošanas pieejas līdz lietotāja pieredzei, vizuālajam izskatam un kopējai ietekmei uz vidi. Projekts, kas izceļas šajā kategorijā, ne tikai ņem vērā visus šos kritērijus, bet arī izceļas ar vērtībām, ko dizaineri ieviesuši procesā. Kad klients izklāstīja uzdevumu, dizaineri to rūpīgi izvērtēja un ne tikai izstrādāja jutīgu, elegantu zīmola pārveides sistēmu, bet arī uzlaboja visu pakalpojumu, mainot biznesa un ražošanas procesu,» komentē žūrija.

Vides dizaina kategorijas uzvarētājs:

Tabakas fabrikas tehnisko ēku piemērošana Latvijas Kultūras akadēmijas vajadzībām.

Darba autors — arhitektu birojs «NRJA». Darba pasūtītājs — VAS «Valsts nekustamie īpašumi», Latvijas Kultūras akadēmija.

«Šī gada uzvarētājs vides dizaina kategorijā izceļas ar ilgtspējīgu pieeju un telpas atkārtotu izmantošanu. Tas ir sarežģīts, daudzpusīgs projekts, kurā vides dizainā un identitātes veidošanā izmantots plašs instrumentu klāsts: ainava, arhitektūra, interjera dizains, orientēšanās sistēma un tipogrāfija,» akcentē žūrija.

Digitālo risinājumu kategorijas uzvarētājs:

Jaunā E–veselības iedzīvotāju portāla prototips «Teste.lv». Darba autori — «Asteroid», «Mobilly», «ZZ Dats». Darba pasūtītājs — Nacionālais veselības dienests.

Žūrija norāda, ka uzvarētāja izvēle digitālo risinājumu kategorijā bija viena no grūtākajām, jo visi trīs finālisti piedāvāja risinājumus, kuru nozīme un īstenošana varētu ietekmēt ne tikai vietējos lietotājus, bet arī kalpot par piemēru projektiem citur pasaulē. «Kategorijas uzvarētājs piedāvā ne tikai risinājumu svarīgai problēmai, ar ko saskaramies, bet arī palīdz novērst problēmu rašanos. Šis projekts, kurā galvenais uzsvars likts uz gala lietotāju, rāda ceļu arī citiem līdzīga mēroga projektiem.»

«Jaunā dizainera» balvas ieguvējs:

modulāru sēdmēbeļu kolekcija ar slēptu BDSM funkciju «Randevú».

Darba autore — Zanda Seņkova, darba vadītāja — Ilze Gūtmane. Darba pasūtītājs — Rīgas Tehniskā universitāte.

Žūrija uzsvēra, ka konkursā iesniegtie jauno dizaineru darbi bija ļoti profesionālā līmenī, taču viens projekts žūrijai iepatikās īpaši: «Dizainere, kuru mēs vēlamies godināt, spēja identificēt tukšu nišu un aizpildīt to ar ļoti labi izstrādātu produktu. Turlāt sabiedrības vērtējums liecina, ka viņa ir apmierinājusi reālu vajadzību. Papildus tam mēs vēlamies uzsvērt viņas drosmi un iedrošināt jaunos dizainerus uzdrīkstēties.»

Jury’s Special Recognition

  • Keramikas sakņaugu glabātuves «Džūkste». Darba autors — Ādams Sūna. Darba pasūtītājs — MIKC Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola.
  • Grāmata «The Kardashev scale». Darba autore — Elīza Roberta Āķīte. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija.
  • Audiovizuālā izstāde «Dzīvais cimds». Darba autors — dizaina studija «Overpriced». Darba pasūtītāji — Cēsu muzejs, biedrība «Cimdu ceļš».
  • Interaktīva instalācija–rotaļu laukums bērniem «Rotaļu skatuve». Darba autori — Linda Vigdorčika un Renāte Lagzdiņa. Darba pasūtītājs — Valmieras novada pašvaldība.

Patentu valdes speciālo balvu saņēma:

Zvilnis «Daydreamer». Darba autors un pasūtītājs — «Onlyonly studio».

Patentu valdes balva ietver konsultatīvu atbalstu veiksmīgākai sava radītā dizaina, uzņēmuma intelektuālā īpašuma aizsargāšanai. Ar šo balvu Patentu valde vēlas sekmēt dizaina profesionāļu izpratni par intelektuālā īpašuma aizsardzību, kā arī veicināt Latvijas dizaina nozares attīstību ilgtermiņā, tostarp plašāku dizaina lietojumu uzņēmējdarbībā un publiskajā sektorā, tādējādi stiprinot šo abu jomu sadarbību un labāko risinājumu komercializāciju.

Savukārt «JCDecaux» savu īpašo balvu — komunikācijas atbalstu plašākas auditorijas sasniegšanai — pasniedza Latvijas vannu ražotāja «PAA» un pasaulslavenā dizainera Karima Rašida kopīgā sadarbībā radītajai vannas istabas produktu kolekcijai «Pointe».

Par LDGB 2025

Latvijas Dizaina gada balvai 2025 kopumā tika iesniegti 128 darbi, no kuriem dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 pieteikumus, ko spraigās diskusijās vērtēja fināla žūrijas eksperti, izvirzot 21 finālistu. Darbu vērtēšana turpinājās ar finālistu darbu prezentācijām LIAA Radošo industriju pārstāvniecībā.

 Fināla žūrijā darbojās seši pieredzējuši dizaina profesionāļi. Līdzās Latvijas pārstāvjiem darbus vērtēja trīs ārvalstu eksperti:

  • André Poulheim — product designer and founder of the German design studio «Noto»;
  • Maarja Mäemets — Estonian artist, designer, and curator; organiser of the Tallinn Applied Art Triennial;
  • Julius Seniūnas — Lithuanian architect and brand designer; co-founder of the studio «Praktika»;
  • Maija Rozenfelde — design director and partner at «KID Design», associate professor at the Art Academy of Latvia;
  • Reinis Leo Miķelsons — designer and architect, co-founder of the studio «Gateris Works»;
  • Ilze Grava — intellectual property expert representing the Latvian Patent Office.

The final jury evaluated the entries according to the evaluation criteria defined in the competition rules:

  • originality and creativity of the idea,
  • the defined problem and task(s), and the chosen solutions to solve the problem,
  • co-creation, stakeholder involvement and cooperation in the work process,
  • functionality and technological solution,
  • aesthetics and other dimensions of quality of experience,
  • economic relevance, sustainability, and circularity,
  • social relevance, inclusion, availability and accessibility.

Būtiski atzīmēt, ka, lai saglabātu pilnīgu objektivitāti, dažās no kategorijām darbus vērtēja pieci fināla žūrijas pārstāvji, izslēdzot tos, kuri tieši vai pastarpināti piedalījušies darbu tapšanā. Pakalpojumu dizaina kategorijā vērtēšanā nepiedalījās Reinis Leo Miķelsons, savukārt komunikācijas dizaina un «Jaunā dizainera» balvas darbu vērtēšanā neiesaistījās Maija Rozenfelde.

The National Design Award of Latvia is the highest recognition in the field of design in Latvia. Its mission is to identify, evaluate, and promote the achievements of Latvian designers, encourage the use of locally created design, and foster the development of the design industry. The award was established in 2017 with the support of the Ministry of Culture of Latvia. Until June 2025, it is organised by the Latvian Design Centre. 

Latvian Design Centre is a member of the Bureau of European Design Associations (BEDA) and an official partner of the European Commission's New European Bauhaus Initiative. Latvian Design Centre is involved in design policy making, research and education, and initiates cooperation and strategic partnerships with other design organizations, designers, companies and design users. With the support of the Ministry of Culture, Latvian Design Centre maintains the creative industry communication platform FOLD.

back to news list